Data aktualizacji: 11 czerwca, 2024
Czasami, z różnych powodów, właściciele mieszkań obciążonych kredytem hipotecznym muszą podjąć decyzję o sprzedaży. Dla jednych jest to rozwiązanie kłopotów finansowych, dla innych chęć pozbycia się lokalu w wyniku przeprowadzki. Dużo osób zastanawia się, czy może sprzedać mieszkanie z kredytem, ale taka sama liczba chciałaby wiedzieć, jak wygląda zakup takiego mieszkania. W tym artykule postaramy się rozwiać te i inne wątpliwości.
Czy można sprzedać mieszkanie z kredytem?
Sprzedaż mieszkania z kredytem, choć jest nieco bardziej skomplikowana, może się oczywiście odbyć. Aby jednak móc je sprzedać, należy dopełnić całkiem sporej liczby formalności.
Jeśli planujesz sprzedać obciążone mieszkanie, koniecznie powiadom o tym bank, w którym został zaciągnięty kredyt. Otrzymasz wtedy dokumenty, potrzebne do sfinalizowania procesu. Bank wystawi zaświadczenie, w którym będzie widniała kwota, która pozostała do spłacenia. Czasami banki pobierają prowizję za możliwość wcześniejszej spłaty. Taka informacja również powinna znaleźć się na dokumentach.
Na koniec bank wystawi promesę, czyli dokument, w którym bank zobowiązuje się do wydania zgody na wykreślenie zobowiązania finansowego z księgi wieczystej po spłacie kredytu. Taka promesa jest ważna przez 30 dni i w tym czasie sprzedający powinien podpisać z kupującym umowę sprzedaży.
Jakie kroki należy podjąć, by sfinalizować sprzedaż mieszkania z kredytem?
Zdobycie dokumentów z banku to nie wszystko. Jeśli znalazłeś kupującego na swoje mieszkanie, nabywca, który chce wziąć kredyt, musi udać się do swojego banku, aby uzyskać kredyt hipoteczny. Dzieje się to zaraz po podpisaniu umowy przedwstępnej.
W kolejnym kroku należy odwiedzić notariusza i z jego pomocą spisać finalną umowę sprzedaży. Taka umowa musi mieć formę aktu notarialnego, by posiadać moc prawną. Nabywca oddaje kopię tej umowy do swojego banku, a ten przelewa część kwoty na rachunek sprzedającego, a część na konto banku.
Pora na ostatnie kroki. Kiedy nabywca przeleje pieniądze na konto sprzedającego, ten musi udać się do banku i uzyskać pisemne zaświadczenie o uregulowaniu zadłużenia (list mazalny). To pozwala na złożenie wniosku w Wydziale Ksiąg Wieczystych w odpowiednim sądzie rejonowym. Jest to konieczne, by usunąć wpis o hipotece.
Jeśli kupujący dysponuje gotówką i nie zamierza zaciągać kredytu na mieszkanie, proces trwa dużo krócej, ponieważ bank kupującego nie bierze udziału w transakcji.
Jakie dokumenty są potrzebne do sprzedaży obciążonego mieszkania?
Jak już wspomnieliśmy, istnieje kilka dokumentów, które należy przedłożyć, by sprzedać swoje mieszkanie. Do standardowych należą:
- numer Księgi Wieczystej – nie wszystkie mieszkania ją posiadają, jednak jej obecność znacznie ułatwia cały proces;
- tytuł prawny nabycia nieruchomości – np. umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego;
- zaświadczenie z banku z promesą.
Ponadto – zależnie od rodzaju sprzedawanej nieruchomości – konieczne może okazać się przedłożenie następujących dokumentów:
- świadectwo charakterystyki energetycznej;
- zaświadczenie o przynależności mieszkania do obszaru rewitalizacji;
- zaświadczenie o braku zobowiązań czynszowych od spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej;
- dokument, który poświadcza, że w sprzedawanym mieszkaniu nie ma osób zameldowanych;
- zaświadczenie o wniesieniu opłaty jednorazowej z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności
- zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem od nieruchomości
Posiadając tę wiedzę możesz bez obaw wystawić i z efektami sprzedać swoje mieszkanie!
Potrzebujesz więcej informacji lub pomocy w sprzedaży mieszkania? Zgłoś się do nas! Pomożemy korzystnie sprzedać każdą nieruchomość.
Autor artykułu: strzelczyk.pl
OBSERWUJ NAS: